Deze zomer (2022) hebben wij onze nieuwe ‘bouwkundige opname–app’ gelanceerd. Het is alweer de derde generatie van de mobiele software.
Onze bouwkundige opnames verlopen nu nog sneller en efficiënter. Dat komt onder meer omdat we informatie realtime uitwisselen. De nieuwe app ontwikkelden wij samen met onze partner Innovatic. Inmiddels is de app in gebruik en de eerste reacties zijn positief. In deze blog nemen we je mee in de verbeteringen en de eerste ervaringen.
Eerst even wat context. Bij Quattro Expertise ondersteunen wij ontwikkelaars, aannemers en overheden met schadeloos bouwen. Dat doen wij onder meer met het uitvoeren van bouwkundige opnames. Hierin leggen wij de staat van de woning vast voordat de bouwwerkzaamheden starten. Dat is belangrijk om de risico’s goed in te schatten zodat schade zoveel mogelijk voorkomen kan worden. Tijdens deze opnames gebruiken onze opname–experts de app die wij speciaal hiervoor hebben ontwikkeld. Met de nieuwe versie voeren zij hun werk nog efficiënter en beter uit.
Wat is er nieuw?
Bovenal is de app sneller geworden en gebruiksvriendelijker ingericht. De experts hebben beter inzicht in de gemaakte afspraken en de communicatie die aan de afspraak vooraf ging. Als een bewoner naar kantoor belt om een afspraak te wijzigen, dan ziet de expert op locatie de wijziging direct terug in het systeem. Wanneer bewoners een afspraak inplannen, ontvangen zij een brief ter bevestiging. Deze brief kan de expert nu direct vanuit de app inzien en opnieuw naar de bewoner mailen. Na de opname synchroniseren de gegevens direct in het systeem. Andere experts zien daardoor direct welke adressen door collega’s al zijn opgepakt.
Het resultaat
De opname–experts kunnen het werk nu sneller uitvoeren. Ook heeft de app een positief effect op het zogeheten slagingspercentage, het percentage van de afspraken waarbij de opname succesvol is afgerond. Dat komt doordat experts minder vaak worden weggestuurd, het tonen en mailen van de eerder gestuurde brief wekt vertrouwen. Bovendien kan er direct een nieuwe afspraak worden ingepland als het toch net niet goed uitkomt voor de bewoner. Doordat de gewijzigde afspraken en ingevoerde data realtime inzichtelijk zijn en worden gesynchroniseerd, verloopt het werk ordelijk. Het automatiseren van processen maakt het werk niet alleen efficiënter, het verlaagt ook nog eens de kans op menselijke fouten.
Blijven verbeteren
De eerste reacties van onze experts zijn positief. En dat is belangrijk want zij gebruiken de app vrijwel dagelijks. Vooropname expert Wessel Schrijber vertelt: “Het werkt allemaal een heel stuk sneller. We hoeven nu niet meer te wachten op het synchroniseren van data. Je merkt ook dat bewoners het fijn vinden om de brief te zien, dat wekt vertrouwen. Het werkt heel prettig!” Ondertussen voeren wij continu verbeteringen door om de nieuwe app te optimaliseren. Zo blijven we werken met de beste tools die zorgen dat we ons werk zo efficiënt mogelijk doen. Hoe meer we kunnen automatiseren, hoe meer we aan de kwaliteit kunnen werken. Zo dragen wij ons steentje bij aan het ultieme doel: schadeloos bouwen.
Bekijk meer artikelen op onze LinkedIn.
Gerelateerde artikelen
Een bouwkundige opname tussen de zeehonden!
Onze opname-expert Jeroen de Jong spotte zeehonden tijdens zijn bouwkundige opname voor Aveco de Bondt.
Lees meerDoor kwaliteit win je aanbestedingen bij gemeenten
Wij zien dat steeds meer bouwers en gemeentes de noodzaak onderkennen om projecten te laten monitoren. Zo ook hier bij dit project van Gebr. de Koning.
Lees meerGemeentes zien burgers als belangrijke stakeholder
We vinden het gaaf om te zien dat gemeenten ervoor kiezen om burgers als belangrijke stakeholder te zien. Lees hier hoe ze met burgers omgaan.
Lees meer