Wij zien dat partijen een kans gemist hebben om een dergelijke issue op te lossen. Daarom zoeken wij het uit hoe je dit wel moet oplossen!
Onze ervaringen met onderzoeken naar verkeerstrillingen
We hebben in ons bestaan inmiddels bij tientallen kwesties tussen bewoners en overheden trillingsonderzoeken uitgevoerd. Bij ruim de helft van deze zaken kwam het verzoek om een onderzoek òf van een advocaat òf van een rechter. Wij denken in die gevallen: dan zullen de verhoudingen tussen partijen al aardig op scherp staan èn dat partijen al een kans gemist hebben om een dergelijke issue kort en voortvarend op te lossen.
Geen kwade intenties, maar wel kwade gevolgen
Om te beginnen is het uiteraard erg vervelend. De gemeente waar de bewoner woont heeft om allerlei goede redenen besloten om een verkeersdrempel in de straat aan te leggen. Er zijn in het verleden gevaarlijke situaties opgetreden met overstekende voetgangers doordat bijvoorbeeld de weg uitnodigt om harder dan de toegestane snelheid te rijden. Of dat de weg door sluipverkeer intensief gebruikt wordt en dat dat gebruik ontmoedigd moet worden. Hartstikke valide, maar de bewoner is degene die opgezadeld wordt met de ellende.
Op 5 meter van de voorgevel vliegen de VW Golfjes, maar nog erger, de vuilniswagens (om 7:00!!) over de drempel heen. Niet normaal wat een kabaal en trillingen in de bewoner zijn woning. Sterker nog: er zitten ineens scheuren in de voorgevel boven de voordeur en onder het raam. Ook binnen in de keuken zijn de authentieke hardgebakken tegeltjes achter het aanrecht losgekomen. En dan hebben we het nog niet eens over het glas-in-lood. Al 20% is gescheurd. “Hier komen ze niet mee weg!”
Krijg duidelijkheid door onze expertise op het gebied van trillingsmeters
Een conflict in de dop, zoals we er velen meemaken wanneer deze ontaard zijn in dikke brieven van juristen en uren corresponderen en onderzoek van de betrokken ambtenaren. Natuurlijk is in 80% van de gevallen er best nog wat van te maken met een doeltreffend trillingsonderzoek en een goed gesprek met één schade-expert.
Het is ook gewoon zo dat in 80% van de gevallen de trillingsniveau’s dermate laag zijn. Deze zijn overigens wel voelbaar, maar ruimschoots niet sterk genoeg zijn om bouwkundige schade te veroorzaken. De aanwezigheid van scheuren in gevels is ook in 80% van de gevallen verklaarbaar omdat deze de kenmerken hebben van een ontstaan vanuit de constructie zelf. Vaak zijn dit de verticale (haar)scheuren die hun oorsprong hebben in thermisch gedrag van de bouwmaterialen. Wanneer de constructie niet zo ontworpen is dat het uitzetten en krimpen van de steen opgevangen kan worden. In dat geval zal hier een verticale scheur ontstaan. Enfin, zo zijn vele scheuren en bouwgebreken te verklaren en vertelt de constructie zelf zijn verhaal.
Maar is de klacht en het chagrijn van de bewoner terecht over de verkeerstrillingen?
Ja, natuurlijk. Het is ook gewoon heel erg vervelend dat de bewoner geconfronteerd wordt met een nieuwe situatie in zijn straat. Eerst krijgt de bewoner te maken met alle modder en overlast bij het aanleggen van de verkeersdrempel. Vervolgens heeft de bewoner elke ochtend hinder door het afremmende, optrekkende en in bed voelbare trillingen veroorzakende, stinkende vrachtwagens die gevoelsmatig door de kamer denderen. Dat is gewoon heel intimiderend en doet wat met je. Trillingen, geluid en fijnstof zijn niet voor niets hot topics in de vele onderzoeken die inmiddels gaande en afgerond zijn naar Urban Stress. En al deze kwesties leiden tot een belasting van het ambtenarenapparaat en rechtzaken die gaan tot de laatste komma. En dat betalen we ook met zijn allen. Kunnen we niet eens wat duidelijkheid scheppen en helpen kosten te besparen? Laten we daar eens onze hersens over gaan pijnigen.
Gerelateerde artikelen
Vooropname: Alles over de bouwkundige vooropname
In een bouwkundige vooropname staan alle bouwkundige gebreken die alvóór de start van een bouw- of infraproject in een woning aanwezig zijn.
Lees meerDoor kwaliteit win je aanbestedingen bij gemeenten
Wij zien dat steeds meer bouwers en gemeentes de noodzaak onderkennen om projecten te laten monitoren. Zo ook hier bij dit project van Gebr. de Koning.
Lees meer