Bouwschade heeft een grote impact op de kosten en de duur van projecten. Lees in deze blog de top 6 oorzaken van schade, doe er je voordeel mee.
Deel 2/4 van onze blogserie over bouwfalen
Bouwschade heeft een grote impact op de kosten en de duur van projecten. Het is voor alle betrokken partijen, behalve advocatenkantoren, een grote bron van ergernis. Onlangs berekende we wat dat de afhandeling van een schadeclaim gemiddeld 2500 euro kost. Omwonenden die de schade hebben, ervaren vaak stress en worden beperkt in hun gevoel van welzijn. En dat wil niemand op zijn op geweten hebben. In deze blog behandelen we de top 6 oorzaken van schade, doe er je voordeel mee.
Op één: Water- en vochtschade
Bij grofweg een kwart van de bouwschades is er sprake van water- of vochtschade. Het komt vaak voor dat waterleidingen worden afgesloten of dat daken niet goed zijn afgedekt voordat er een plensbui losbarst. Dit soort bouwfalen kunnen behoorlijk in de papieren lopen. Bij houtskeletbouw, om een voorbeeld te noemen, gaat het al snel om schadebedragen van boven de 100.000 euro. Dat gebeurt vooral wanneer het hout ongemerkt nat geworden is en er vrolijk wordt doorgebouwd. Pas bij oplevering blijkt het houten skelet vol schimmelschade te zitten. Met een beetje pech kan je de hele boel weer afbreken. Ook is het water dat na een vervanging van een hoofdriolering in de straat de kelders bereikt een groot probleem voor aannemers. Daar gaan we in het artikel grondwater in kelder na vervanging riolering verder op in.
Oorzaak twee: Stormschade
Net als de grootste schadepost is ook de nummer twee vaak te danken aan ongunstige weersomstandigheden. Alhoewel, het is meestal wel te makkelijk om de weergoden de schuld te geven. Meestal ontstaat stormschade namelijk doordat er te weinig voorzorgsmaatregelen zijn genomen. Het is niet voor niets dat de opzichter steeds aan je kop zeurt dat je alle losse spullen moet opbergen, vastzetten of afdekken. Toch gaat het vaak mis, ook als een storm ruim van te voren wordt aangekondigd. Oliedom en peperduur.
Reden drie: Diefstal
Iedereen die in bouw werkt heeft er wel eens mee te maken gehad: diefstal. Roven ze niet de werkbus leeg, dan jatten ze wel bouwmateriaal van het terrein. Soms worden zelfs de hekken gejat die er zijn neergezet om diefstal te voorkomen. Wat veel gebeurt is dat er wordt gejat uit gebouwen die nog in aanbouw zijn. Die zijn vaak nog niet goed afgesloten, maar worden ondertussen wel als opslagplaats gebruikt voor kostbaar gereedschap en bouwmaterialen. Naast frustratie (‘ga gewoon werken voor je geld’), resulteren deze misdaden in financiële tegenslagen en vertraging. Die laatste twee zaken gaan opvallend vaak hand in hand, maar daar hebben we het een andere keer nog wel eens over.
Oorzaak vier: Sloop- en heischade
Dit is toevallig onze expertise. Maar dan uiteraard niet het aanrichten, maar het voorkomen van deze schade. Wij voeren dan een trillingsmeting uit bij de omliggende huizen om trillingen door werkzaamheden te monitoren. Bouw- of sloopwerkzaamheden zonder trillingen, dat is haast onmogelijk. Maar de intensiteit van de trillingen, en daarmee het risico, verschilt van geval tot geval. Soms zijn ze onschuldig. Maar bij sloopwerk, heiwerkzaamheden of wanneer er een damwand geplaatst wordt, is er altijd een zeker risico. Sloop- en heischade ontstaat, zoals de naam al zegt, door onzorgvuldig uitgevoerde sloop- en heiwerkzaamheden. Soms worden er dingen gesloopt die hadden moeten blijven staan. Maar meestal ontstaat dit type schade omdat er onvoldoende voorzorgsmaatregelen zijn genomen om omliggende panden of terreinen te beschermen. Door voorafgaand aan de werkzaamheden nauwkeurig onderzoek uit te voeren, weet je wat je kunt doen om schade te voorkomen.
Oorzaak vijf: Stofschade
Stofschade is niet iets waar je dagelijks over in de krant leest. Tenzij je stikstof meerekent, maar daar zullen we je niet mee lastig vallen. Bovendien willen wij geen boze boeren achter ons aan krijgen. Bij stofschade moet je vooral denken aan stof dat op de verkeerde plaatsen neerdwarrelt. Vaak komt het doordat er onvoldoende is afgedekt en afgeschermd. Dit zie je bijvoorbeeld bij verf- of sproeiwerkzaamheden die nevelschade veroorzaken aan geparkeerde auto’s. Met een beetje pech staat je eigen bus er ook nog tussen. Afdekken dus.
Toevallig hebben we onlangs een proef gedaan met een innovatieve fijnstofmeter, hier lees je daar meer over.
De laatste oorzaak 6: Graafschade
Wij leven in een klein en dichtbevolkt landje. Dat is ook ondergronds terug te zien. Het ligt er namelijk helemaal vol met kabels, leidingen en allerlei constructies. Met graven is het daarom altijd oppassen geblazen. Voor je het weet raak je een kabel of leiding en dat is voor niemand leuk. Vaak gebeurt dit omdat er vooraf onvoldoende onderzoek is gedaan naar wat er allemaal onder de grond ligt. Maar soms gebeurt het ook doordat kabels en leidingen niet goed zijn geregistreerd. Met andere woorden: je merkt het pas als het te laat is. Andere vormen van graafschade zijn verzetting en verzakking, waar wij deformatiemetingen voor aanbieden. Daarmee kun je tijdig actie ondernemen wanneer er een verzakking plaatsvindt.
Vervolg
In het volgende deel van deze blogserie over bouwfalen en faalkosten gaan we in op de gevolgen van bouwfalen (deel 3). In het laatste deel van deze serie bespreken we hoe je faalkosten voorkomt (deel 4) en publiceren we een week later.
Gerelateerde artikelen
Waarop letten bij voorbereiding van bouwprojecten?
Bij een bouwproject is het van groot belang dat aandacht wordt besteed aan de invloed van de werkzaamheden op de omgeving.
Lees meerBouwsector in houdgreep van neerwaartse faalspiraal
Jaarlijks lopen de faalkosten in de Nederlandse bouwsector in de miljarden. Lees hier hoe faalkosten in de bouw leiden tot nog meer faalkosten
Lees meerZo behalen bouwbedrijven concurrentievoordeel
Het rapport van het RIVM is er duidelijk over: een miljoen Nederlanders loopt serieuze gezondheidsrisico's als gevolg van ernstige geluidsoverlast.
Lees meer