Groningen Spoorzone
Groningen
Het project Groningen Spoorzone
Het project Groningen Spoorzone bestaat onder meer uit forse aanpassingen aan sporen en perrons. En het aanleggen van een voetgangerstunnel op het station. Op de plek van het PostNL-gebouw komt een busonderdoorgang onder de sporen door. Er komt een fietstunnel tussen het Stadsbalkon en een nieuwe ondergrondse fietsenstaling aan de zuidzijde van het station. Tussen station Groningen en station Groningen Europapark is al een vierde spoor aangelegd. Ook het opstelterrein aan de achterkant van het station is verhuisd naar de Vork in Haren. Op de plek van het opstelterrein komt straks een nieuw stukje stad met ruimte voor wonen, werken en verblijven.
Gedurende het bouwproject werd door hoogtemetingen gemonitord. Zo toesten wij of de werkzaamheden konden leiden tot schade in de omgeving. Stelregel is: als iets niet beweegt, kan het ook niet kapot. Wij hielden dit met door middel van hoogtemetingen in de gaten. Wij spraken gemeenten en aannemers grenswaarden af. Zo konden Antea en Strukton hun veilige werkwijze aantonen. En had de bewoner een gerust gevoel.
Na de 0-meting zijn in het traject zettingen van de omliggende panden geregistreerd. Bij een herhalingsmeting meten wij eerst de hoogtes van alle meetbouten opnieuw in en vergelijken wij die met de 0-meting. Voor de 0-meting bij dit project brachten wij er in de voorgevels en eventuele zijgevels van de aangrenzende panden meetbouten aan. De meetbouten monteren wij op plaatsen die vrij toegankelijk en zichtbaar zijn voor onze meetapparatuur. Voor het plaatsen van deze meetbouten vragen wij vooraf toestemming aan de bewoners/eigenaren van de panden.
‘Door Bewuste Bouwers is dit project beoordeeld met een 8,6.’