Schade of hinder door trillingen?

Meten van trillingen conform SBR Richtlijnen 2002 geeft duidelijkheid

Nederland is een dichtbevolkt land met een uitgebreide en kwalitatief hoogstaande infrastructuur. Bus-, tram- en treinverbindingen lopen dwars door woongebieden om mensen en goederen te verplaatsen. Een van de bijwerkingen van dit systeem is dat trillingen worden veroorzaakt die overlast voor mensen en soms ook schade aan gebouwen veroorzaken. Maar wat is nu exact overlast of hinder? Voor iedere persoon is de hinderbeleving van trillingen anders en is de vrees voor schade altijd gegrond. Maar hoe is te toetsen of een treinverbinding, busbaan of weg met verkeersdrempel trillingshinder of schade veroorzaakt?

In Nederland zijn voor deze vragen richtlijnen beschikbaar. De SBR Richtlijnen 2006 beschrijft de meettechniek en het toetsingskader van gemeten waarden in 3 beoordelingsrichtlijnen: deel A (schade aan gebouwen), B (hinder voor personen) en C (storing aan apparatuur).

Quattro Expertise BV heeft uitgebreide ervaring met het meten en beoordelen van alle soorten trillingen. Regelmatig onderzoeken wij het belastingsniveau van trillingen op gebouwen en mensen en toetsen wij dit aan de beschikbare richtlijnen. Dit doen wij bijvoorbeeld voor Prorail, Grontmij Nederland, onder andere de Gemeenten Rotterdam, Vlissingen, Oosterhout, Hoogheemraadschappen Rijnland en Hollands Noorderkwartier, diverse sloopbedrijven en aannemers. Het meten van trillingen maakt een gevoelsbeleving immers feitelijk met als gevolg de mogelijkheid om er samen iets aan te doen.

Heeft u een vraag over trillingen of ervaart u overlast? Wij hebben voor u een antwoord. U kunt ons bellen op 0162-439184 of mail ons op info@q-e.nl

Bel ons